Lezingen portretkunst in de Culturele Vleugel van Slot Zeist

In het kader van de tentoonstelling Het Portret organiseren stichting De Nederlandse Portretprijs en Slot Zeist lezingen over portretkunst. De lezingen worden gegeven op de volgende data door:

  • Zondag 15 juni: Sandra Thie ‘Krachtige kwetsbaarheid’
  • Zondag 22 juni: Sam Drukker ‘De mens doorgronden zonder sofa’
  • Zondag 6 juli: Sanne van Tongeren ‘Langzaam kijken’

Aanvang van de lezingen:

  • 14:00 uur op 15 en 22 juni
  • 13:00 uur op 6 juli

Reserveer direct

U wordt verzocht zich op de dag van uw reservering 10 minuten voor aanvangstijd te melden bij de Slotwinkel in de Culturele Vleugel van Slot Zeist (achterste deur rechter vleugel). De prijs is € 17,50 voor de lezing, inclusief koffie/thee en toegangsticket tot de expositie.   Reserveren is mogelijk via de knop ‘Reserveer direct’ op deze pagina. Duur van de lezing is maximaal een uur.

De expositie zelf is, behalve op maandag, dagelijks geopend van 11.00 tot 17.00 uur. In combinatie met de expositie of een rondleiding kunt u heerlijk genieten van een kopje koffie, thee of lunch in de Orangerie, open van 10.00 – 17.00 uur. Voor een lunch adviseren wij u te reserveren via de website.

Wij introduceren de kunstenaars hieronder in het kort.

Sandra Thie (1970) is kunstschilder en tekenaar, gespecialiseerd in rake portretten  in olieverf. In haar portretten heerst een stilte en evenwicht van een schilder die zich richt op de essentie. Haar werk wordt gekenmerkt door een zekere directheid en de gave om meer dan alleen uiterlijkheden te registreren. Thie is lid van Schilderkundig Genootschap Pulchri Studio in Den Haag. Sandra Thie won in 2021 De Nederlandse Portretprijs in de categorie 2D en is dit jaar een van de juryleden van de Nederlandse Portretprijs. Haar lezing ‘Krachtige kwetsbaarheid’ gaat over het belang van de gevoeligheid in alle lagen van de (schilder-)kunst.  https://sandrathie.nl

Sam Drukker (1957) is een gerenommeerd schilder en tekenaar. Hij portretteert in opdracht en maakt gedurende zijn gehele leven al zelfportretten. Drukker schildert zijn portretten veelal met losse penseelstreken op oude en gevonden materialen. Hij was meermalen als jurylid betrokken bij De Nederlandse Portretprijs.

 "De mens doorgronden zonder sofa”
Sam Drukker vertelt n.a.v. zijn eigen werk en op zijn karakteristieke wijze over zijn ervaringen met het portret, over kijken en het probleem met taal.”  
“In een portret wil je door de buitenkant de binnenkant laten zien. Maar hoe doe je dat? Hoe zet je zelfverzekerdheid, verlegenheid of zachtmoedigheid om in verf? Het is die kennis van de mens die het kijken in de weg staat. Omdat we te veel in taal kijken. Door de strijd aan te gaan met taal kun je zo maar ineens bij een veelzeggend portret terecht komen. https://samdrukker.com/

Sanne van Tongeren is beeldhouwer en woont en werkt in Amsterdam. Zij heeft gestudeerd aan The Florence Academy of Art en maakte tot 2018 deel uit van het docententeam van het reguliere programma. In Amsterdam richtte ze zelf een klassieke beeldhouwacademie op: Figura, Dutch Academy of Figurative Sculpture. Naast haar werk als academiedirecteur geeft Sanne lezingen en workshops in Amsterdam en in Florence. Haar werk als beeldhouwer ziet ze als een studie naar tijd. Haar inspiratie vind zij in moderne dans. "Ik ben beeldhouwer, omdat ik niet dansen kan." Dit jaar was Sanne een van de juryleden van de Nederlandse Portretprijs.

De lezing omvat:

  1.  een blik naar buiten - Over het verschil tussen de rekenaar en de tekenaar. We doen twee oefeningen om het effect van langzaam kijken te ondergaan. Langzaam kijken = aandachtig kijken.
  2. een kijkje in mijn studio - In dit deel toon ik wat foto’s van mijn portretten en ik laat zien hoe ik observatietechnieken inzet bij het maken van een portret. Ik leg uit waarom ik niet naar foto’s werk. Vervolgens werk ik toe naar de gedachte dat langzaam kijken niet alleen neerkomt op aandachtig observeren maar ook nog een ander mooi effect heeft. Daartoe de laatste oefening: een ‘geleide observatie’ van een paar minuten. Aandachtig kijken helpt bij aandachtig leven.
  3. een blik naar binnen - Ik kom vervolgens tot de eindgedachte, namelijk dat voor het maken van een portret het niet alleen belangrijk is om te memoriseren maar ook om te vergeten en niet alleen om toenadering te zoeken maar ook om afstand te nemen.

Reserveer direct

De website www.slotzeist.nl gebruikt cookies om de gebruikerservaring te kunnen verbeteren. Door gebruik te maken van deze website gaat u hiermee akkoord.